سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدای برند چیست

در برندسازی، مردم اغلب به ظاهر برند فکر میکنند و به فونتها، رنگها و پالت رنگ برای لوگو و سبک طراحی آن فکر میکنند. چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود صدای برند است. صدای برند زمانی که شبکه های اجتماعی به بخش بازاریابی اضافه شد به عنوان یک روش برای تمایز در میان همهمه ی مارکتینگ اهمیت پیدا کرد.

حتی اگر با این تعریف آشنا نباشید، به احتمال زیاد آن را تجربه کرده اید. شرکت هایی که تجهیزات موج سواری می فروشند ادبیات و روش های موج سواری را ترویج می کنند. شرکت‌های پوشاک بین‌المللی زبان برند آزاد را انتخاب می‌کنند و از کلمات رایج برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند. اگرچه می‌توانید کار خود را بدون صدای برند متمایز انجام دهید، انتخاب یک صدا برای برندتان به شما کمک می‌کند آن را بیشتر گسترش دهید.

صدای یک برند به چه معناست

صدای برند، شخصیت متمایز یک برند در طول ارتباط آن است. تصور کنید در یک مهمانی هستید و با همه مهمانان صحبت می کنید. یک نفر می ایستد و شروع به صحبت می کند زیرا در گفتن داستان به شیوه ای متفاوت و منحصر به فرد عالی است. جریان کلمات، زبان و شخصیتی که فرد باید صحبت کند، همه با هم ترکیب می شوند تا تجربه ای به یاد ماندنی را برای شما رقم بزنند. در واقع، هر بار که آن داستان را تعریف می کنید، آن شخص را به یاد خواهید آورد.
اکنون آن شخصیت مهمان را با صدای برند مقایسه کنید. برند آنلاین شما کیست؟ اگر برند شما یک شخص بود، چه ویژگی های شخصیتی داشت و از چه ویژگی هایی اجتناب می کرد؟ برند شما چه عبارات و ادبیاتی را انتخاب خواهد کرد
همه موارد بالا صدای برند شما را تشکیل می دهند. این شخصیت‌ها در هر جایی که نام تجاری شما صحبت می‌کند، مانند خبرنامه‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات داخلی رسمی مانند اطلاعیه‌های شرکت و تبلیغات نشان داده می‌شوند.

چرا صدای برند مهم است؟

چرا باید به صدای برند اهمیت دهید؟ برای صدای برند کافی است که فقط در مورد هر چیزی که می خواهید برند شما داشته باشد بنویسید. فضای دیجیتال بسیار شلوغ و متراکم است. این فضا مملو از هیاهوی برندها و موارد مشابه است. شما می توانید به دلیل محتوای بصری، لوگو یا فقط ویژگی های محصول خود متمایز شوید. محتوای نوشتاری شما، مانند هر عنصر دیگری که برای نشان دادن نام تجاری خود استفاده می کنید، نیاز به توجه و ثبات دارد.

صدای برند به شما کمک می کند تا از سایر مارک ها متمایز شوید. طبق تحقیقات انجام شده، به گفته مشتریان، طیف وسیعی از ویژگی ها یک برند را از سایرین متمایز می کند. 40% مطالب به یاد ماندنی، 33% شخصیت‌های متمایز، 32% داستان‌های جذاب گفتند. صدای برند در هر سه معیار نقش مهمی دارد. بدون داشتن شخصیت متمایز نمی توانید صدای برند متمایز داشته باشید.

محتوا فقط عکس یا فیلم نیست. محتوا شامل کلمات و گرافیک است. به این معنی است که چگونه خود را به مشتریان معرفی می کنید. تحقیق درباره دلایل عدم فالو کردن برندها در شبکه های اجتماعی توسط مشتریان نشان داد: 45 درصد گفتند که دلیل آن محتوای نامربوط است. ارسال محتوایی که با سبک برند شما مطابقت ندارد یکی از مواردی است که شما را دنبال نمی کند.
در نهایت، چون می‌خواهید برند شما ثابت و به راحتی قابل تشخیص باشد، صدای برند مهم می‌شود. شناخت برند زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که بتوانیم برند را فقط با نگاه کردن به محتوا و قبل از دیدن ناشر تشخیص دهیم.

 5  نکته برای ایجاد صدای برند

اکنون اهمیت صدای برند را می دانید، اما چگونه می توانید صدای برند متفاوتی ایجاد کنید؟ برای شروع، از 5 نکته زیر برای شناسایی صدای فعلی برند خود استفاده کنید.

1-  همه چیز را بنویسید و ثبات داشته باشید

درست مانند راهنمای تصویری برند و استراتژی رسانه های اجتماعی، صدای برند شما نیز باید مستند باشد. مستندسازی صدای برند برای استفاده در چندین بخش در یک سازمان مفید است، مگر اینکه فقط یک نفر داشته باشید که تمام ارتباطات و بازاریابی را مدیریت می کند. آن سند می تواند مرجعی برای کسانی باشد که از صدای برند برای نوشتن استفاده می کنند. این باعث می‌شود پست‌های شبکه اجتماعی و برنامه‌های تبلیغاتی یکنواخت و سازگار باشند.

این نوشتار باید با ارزش‌ها و مأموریت اصلی شرکت شما شروع شود. از این جملات باید بتوانید برخی از ویژگی های شخصیتی را استخراج کنید. از دیگر عناصر این نوشته ویژگی های شخصیتی، کلمات تکرار شونده، کلمات برند و از همه مهمتر مثال ها هستند. شما باید نمونه هایی بنویسید که هم نوع نوشتار را در شخصیت برند شما نشان دهد و هم مشخص کنید کدام گزینه کاملاً خارج از سبک تعریف شده است.

2- صدای فعلی خود را مرور کنید.

برای شناخت صدای برند خود به چند منبع نیاز دارید؟ به اتصالات فعلی خود نگاهی بیندازید. نمونه ای از تمام ارتباطات خارجی خود را مرور کنید تا تصویر کلی خوبی از صدای برند فعلی خود به شما ارائه دهد.
ممکن است متوجه شوید که صدای نام تجاری شما ناسازگار است، به دلیل نویسندگان مختلف و کلمات مشابه ممکن است استفاده بیشتری از این مجموعه باشد. از . به نحوه تعامل مخاطب با شما و نحوه صحبت آنها توجه کنید. بهترین پست‌ها و خبرنامه‌های شما چه وجه مشترکی دارند؟ این جایی است که می‌فهمید شخصیت برند فعلی‌تان چیست و سپس شروع به درخواست مشاوره و نظر برای یافتن ویژگی‌هایی که بیشتر دوست دارید، می‌کنید.

3-  شخصیت مخاطبانتان را بشناسید

یک راه دیگر برای شناسایی صدای برندتان این است که ببینید مخاطبان شما چه کسانی هستند و شخصیت بازاریابی شما چیست. اگر مخاطبان هدف شما جوان هستند، باید زبانی را انتخاب کنید که مناسب آنها باشد. استفاده از زبان آشنا برای نسل‌های قدیمی‌تر فقط مخاطبان جوان‌تر را از خود دور می‌کند.
هنگامی که روی مخاطب و شخصیت خود کار می‌کنید، فهرستی از صفت‌ها و کلمات رایجی که می‌خواهید به‌عنوان نام تجاری استفاده کنید، تهیه کنید. برندهای محلی که مخاطبان هدف آنها نیز محلی هستند، از زبان محلی استفاده خواهند کرد.

4- لحن فعلی خود را بشناسید.

در بازاریابی دیجیتال، صدای برند همان چیزی است که شما آن را بگویید و لحن برند همان گونه است که شما آن را می گویید. لحن شما ممکن است با هر مخاطبی متفاوت باشد، بنابراین بهتر است بدانید چه زمانی از همان لحن استفاده کنید. سناریوهای رایجی را که به عنوان یک نام تجاری با آنها سروکار دارید، شناسایی کنید و آنها را به رنگ های مختلفی که ترجیح می دهید استفاده کنید، دسته بندی کنید.

5- بررسی و انطباق

توسعه صدای برند یک کار یکباره نیست. صدای برند باید در زمان های مختلف مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد، به عنوان مثال، یک بار در سال یا در طول تغییرات بزرگ و عمده برند و رویدادهای مهم که طی آن استراتژی بازاریابی شرکت را به طور قابل توجهی تغییر می دهید. زبان در حال تغییر است و ممکن است کلماتی که 5 سال پیش استفاده کردید امروز مد نباشند. بدون بررسی مداوم صدای برند، خطر عقب ماندن یا از دست دادن ظاهر وجود دارد. به عنوان مثال، 5 سال پیش استفاده از GIF به اندازه امروز رایج نبود. اما اکنون آنها تکامل یافته اند و مقبولیت عمومی پیدا کرده اند و اکنون به راحتی در اکثر سیستم عامل های اجتماعی در دسترس هستند.